Tuesday, July 8, 2014

Unfulfilled

Assalamualaikum dan selamat menunaikan ibadah puasa.

Ada di antara kita dulu sewaktu masih kecil memasang angan-angan. Ya, terlalu banyak angan-angan. Salah satu angan-angan yang dirasakan terlalu biasa ialah cita-cita. Kalau dulu, cita-cita sebagai doktor paling popular. Diikuti dengan guru, peguam dan sebagainya. Masuk sahaja ke sekolah menengah, semuanya dah beralih arah. Mana tidaknya, jurusan yang diambil pun menyimpang jauh dengan cita-cita asal.

Saya merupakan salah seorang daripada pencita-cita tak kesampaian. 

Bermula dengan nak menjadi seorang doktor, cikgu, peguam dan kemudian akauntan. Namun cita-cita dan impian berubah sejak saya mengikuti kelas sains teknikal di tingkatan empat. Nampak jauh beza kan? Dalam kelas sains teknikal, subjek elektif yang wajib diambil ialah Lukisan Kejuruteraan, Fizik dan Kimia. Dari situ saya mula kembangkan minat ke arah perkara berbentuk teknikal dan cita-cita saya yang terbaru pada waktu tersebut ialah sama ada seorang arkitek ataupun jurutera. 

Kenapa arkitek dan seni bina?

Well, sebab Malaysia tak mempunyai ramai arkitek perempuan yang berjaya dan pada waktu itu saya berasakan bahawa tidak semua orang berbakat dalam bidang lukisan teknik. Saya terlalu obses melakukan yang terbaik dalam kerja kursus saya kerana pada waktu itu kami ditugaskan untuk menyiapkan plan elektrik dan pendawaian, plan sambungan paip dan juga Auto-CAD (padahal tak pernah siapkan pun).

Dan yang terutamanya, mestilah sebab gaji seorang arkitek sangat tinggi mencecah puluhan ribu ringgit. 

Kenapa jurutera pula?

Atau yang lebih spesifik, jurutera kimia. 

Alkisahnya dulu sebab terlalu minat dengan subjek Kimia. Tak tahulah kenapa, tetapi saya rasakan Kimia paling mudah untuk skor berbanding Matematik Tambahan. Am I right? Sehingga sekarang saya terlalu rindukan untuk masuk semula ke kelas Kimia di bawah kelolaan Cikgu Md Noor dan Cikgu Zalena dan belajar balik segala jenis bab seperti carbon compound, oxidation and reduction, cation and anion, electricity, hafal periodic table dan macam-macam lagi. Tak lupa juga kenangan main susu getah (latex) di dalam makmal Kimia.

Pernah terlintas dalam fikiran saya untuk memohon pengajian di Universiti Teknologi Petronas, namun setelah diberitahu akan kelebihan dan kekurangannya, saya serta-merta mengubah fikiran. Lagi satu sebab saya berasakan bahawa sangatlah menarik jika lebih ramai perempuan terjun ke bidang yang sinonim dengan kaum Adam ini. 

Maka disebabkan minat yang masih berterusan, saya cuba memohon menerusi UPU kedua-dua bidang yang saya minati ini (seni bina dan kejuruteraan) walaupun tak berapa dipersetujui oleh kedua-dua ibu bapa saya memandangkan kerjaya sebegini memerlukan komitmen yang tinggi, lebih-lebih lagi jika anda itu seorang perempuan. Walau bagaimanapun, nasib tetap tak menyebelahi saya. Lain yang dipohon, lain yang dapat. Seni bina ke mana, kejuruteraan ke mana. Mana taknya, dengan keputusan SPM yang taklah teruk mana tapi taklah secemerlang mana ini memustahilkan saya untuk meneruskan impian.

Kecewa tak?

Nak kata tak kecewa langsung itu, tipulah. Tapi saya sedar pilihan Allah itulah yang terbaik untuk saya sampailah sekarang. Mungkin jika ditakdirkan saya terus mengikuti kursus dalam bidang yang saya minati dan seterusnya gagal di pertengahan jalan?

Jadi, pesanan saya untuk anda semua yang mungkin sama nasibnya seperti saya iaitu cita-cita tak kesampaian, jangan pernah jadikan semua itu batu penghadang untuk anda berjaya. Yakinilah bahawa aturan Allah itu dah termaktub cantik dan sesuai dengan keadaan diri kita. Bila saya fikirkan kembali, memang ada hikmahnya saya tak ambil jurusan architecture ataupun engineering di universiti kerana saya mudah gelabah bila berhadapan dengan subjek yang susah. Manalah tahu masuk kelas belajar Kalkulus pun boleh pengsan. 

Wassalam.

No comments:

Post a Comment

***Hi, I am no longer active here. PLEASE REACH ME THROUGH EMAIL (izzfiez@gmail.com) ONLY. THANK YOU***