Monday, January 6, 2014

Jaulah Kuantan 2013

Assalamualaikum.

Penghujung 2013. Ada banyak dugaan menimpa bertalu-talu. Allah sahaja yang tahu macam mana peritnya nak berhadapan dengan setiap ujian itu. Tetapi alhamdulillah, Dia izinkan kaki ini melangkah jauh dari Kuala Lumpur, jauh dari perkara yang membuatkan air mata menitis. Allah sayang, sebab itu Dia bagi ujian. Lagi berat ujian, lagi Allah sayang, kan? *tengah memujuk diri sendiri*

Bermula dari hari pertama, 23 Disember 2013. Awal-awal pagi saya dah menyusup keluar dari bilik, naik bas Metro 91 ke LRT Bandaraya dan seterusnya ke Pudu Sentral dengan harapan tiket ke Kuantan masih ada. Alhamdulillah, sempat beli perjalanan ke Kuantan pada jam 9.30 pagi. Surprisingly, duit dalam dompet tinggal berbaki RM20. Nangis lagi seorang diri sementara menunggu bas. Tak apa, insha Allah ada rezeki lain yang Allah aturkan.

Lebih kurang jam 2.30 petang barulah saya selamat tiba di Terminal Sentral Kuantan. Bas yang dinaiki mengalami sedikit kerosakan di Genting Sempah, singgah workshop untuk baiki apa yang patut lebih kurang sejam. Tak apa, yang penting selamat. Saya dibawa ke kampung halaman sahabat saya, Ilyani di Felda Bukit Kuantan. Makin nak menangis rasanya sebab rindukan kampung halaman. Basically hari pertama, kami tak melakukan apa-apa aktiviti melainkan spend masa di rumah. Penat katakan.

24 Disember 2013

Seawal jam sembilan pagi kami sudah menanti bas RapidKuantan untuk menuju ke bandar Kuantan. Rancangannya hari ini, nak melawat sahabat-sahabat sekolah di UIA Kuantan. Dah sampai Hentian Bandar, kami perlu menunggu jam 11.30 pagi untuk perjalanan ke UIA. Sesampai di Mahallah Talhah, terus bertemu dengan Firus (sahabat saya) dan kami sama-sama makan tengah hari. Cantik betul UIA Kuantan! Rasa macam nak pindah universiti saja (mohon sedar diri tak layak masuk situ).
Dari UIA Kuantan, saya memandu Perodua Viva yang disewa sahabat-sahabat saya Firus dan Fareha menuju ke Pantai Teluk Cempedak. Well, kebetulan hanya saya seorang saja yang ada lesen memandu. Cantiknya Teluk Cempedak walaupun tengah hari tapi still ramai gila orang! Banyak sangat kemudahan di sini macam McDonald's, KFC, Burger King, Tutti Fruiti, Chatime dan gerai makan yang lain. Tamat menjamu mata dan perut di Teluk Cempedak, atas cadangan sahabat-sahabat yang sudah lama tidak ketemu ini, saya berjaya dipujuk untuk ke East Coast Mall. Tak beli apa-apapun memandangnya kami berempat nak segera pulang untuk kembalikan kereta. Kami berangkat pulang ke kediaman Ilyani di Taman Sri Mahkota Aman, Kuantan.

The end of day two.

25 Disember 2013.

Cuti umum Krismas tak mematahkan semangat kami nak bermandi-manda di Bukit Gambang Waterpark. Tak jauh pun dari rumah Ilyani, cuma naik bas dengan bayaran tambang RM2 terus sampai ke destinasi. Dapatlah cuci mata melihat Universiti Malaysia Pahang dan Kolej Matrikulasi Pahang. Lebih kurang jam sebelas ke dua belas lebih kami tiba. Perancangan awalnya sebelum masuk ke dalam, hajat di hati nak bertemu dengan kakak senior sebilik di sekolah dulu. Kak Rehan namanya. Terharu sangat bila Kak Rehan sanggup drive dari UMP semata-mata nak jumpa saya. Terima kasih. Dan terima kasih juga dekat kawan-kawan sebilik Kak Rehan yang sudi ikut sekali.

Bila Kak Rehan balik saja kami terus serbu kaunter tiket. Ramai gila orang! Well, public holiday katakan. Tiket dewasa berharga RM25.90. Dah beli tiket semua, apa lagi? Masuk ke dalam, sewa pelampung dan loker, tukar baju dan serang! Main sampai puas, tak sedar dah pukul tiga lebih dekat dalam kawasan permainan. Waterparknya tak adalah segah Sunway Lagoon atau Bukit Merah Waterpark pun, memadailah bayaran tiketnya yang berpatutan *walaupun sepatutnya kami berhak dapat harga diskaun untuk pelajar*

Kalau nak tahu harga & promosi BGRC, boleh layari laman sesawang mereka di http://www.bgrc.com.my/waterpark.html

Sampai rumah pun dah Asar. Dek keletihan, tertidur sampai Maghrib. Lepas solat semua, it's night market time! Sangatlah heaven pasar malam di sini sebab banyak pilihan makanan especially cendol jagung yang lazat terlajak laris, pedal ayam percik, keropok lekor dan pisang goreng *gosok perut sebab tengah lapar*

26 Disember 2013

Took a full day rest di rumah sahaja sambil cover semua bab yang perlu dibaca untuk subjek Literary Criticism

27 Disember 2013

Goodbye Kuantan, hai Kuala Lumpur! Kalau tak kerana ada peperiksaan akhir semester pada 28 Disember, tak mungkin saya nak balik KL lagi. Tapi kenalah sedar diri dah lama sangat menumpang rumah orang itu, tak tahu nak balik ke? Hahaha. Dengan menaiki bas Bulan Restu ke Hentian Pekeliling, saya selamat tiba jam 3.30 petang. Terima kasih sahabatku Najla yang sudi jemput tuan hamba di hentian bas.

Welcome back to your real world, Filzati!